Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Leestip

Dinsdag 13 december 2016

Op de verjaardag van de Nederlandse schrijver Alex Verburg als leestip van de dag zijn literaire debuut Het huis van mijn vader, waarin het leven van de dertienjarige Floris danig ontregeld raakt als zijn bijlesleraar van bijna tweemaal zijn leeftijd verliefd op hem wordt.

Recensie Het huis van mijn vader
De journalist Alex Verburg (1953) publiceerde eerder een biografie van Liesbeth List. 'Het huis van mijn vader' is zijn romandebuut. De hoofdpersoon is Floris, een jongen die we volgen tussen zijn tiende en vijftiende. Het verhaal speelt in een protestants milieu in de jaren zestig. Centraal staan de dood van de vader en de eerste seksuele ervaringen van Floris, hetero en homo, waaronder die met een tien jaar oudere man. Floris is dan een puber van ongeveer 13. Verburg beschrijft op een indringende wijze de kleine dingen uit het dagelijks leven: de omgangsvormen, de voorwerpen in huis etc. De jaren zestig zijn zelden zo intiem en beeldend opgeroepen. De homo-erotische ervaringen worden met veel warmte en begrip, ook voor de complicaties, weergegeven. Het taalgebruik van Floris en zijn waarneming lijken niet altijd even natuurlijk, de verteller dringt er soms doorheen. Dat neemt niet weg dat dit een meeslepend debuut is, met liefde en zorg geschreven, nergens aanstootgevend of controversieel. Paperback; kleine druk.

Archief Leestips

Donderdag 8 december
Op 8 december is Ellen Ombre jarig. De Nederlands schrijfster van Surinaamse afkomst blaast 68 kaarsjes uit. Een mooie gelegenheid om haar debuut Maalstroom (1992) weer eens onder de aandacht te brengen. De bundel is integraal en kosteloos te lezen via DBNL.

Woensdag 7 december
Op 2 december 2016 overleed de Vlaamse schrijver Paul de Wispelaere overleden. De Wispelaere was vanaf midden jaren 50 tot op hoge leeftijd een belangrijke stem in de Vlaamse letteren en actief als essayist, criticus, leraar, hoogleraar en als romanschrijver. Wij tippen vandaag Paul-tegenpaul.

Dinsdag 6 december
Hoera! We feliciteren vandaag Karl Ove Knausgård met zijn 48ste verjaardag. Als leestip vandaag zijn bijzondere roman Uit & thuis. Een voetbalboek dat niet alleen voor voetballiefhebbers interessant is.

Maandag 5 december
Je hebt het vast al vooorbij zien komen: het bijzondere pleidooi van Jan Terlouw in DWDD. Wie kennis wil maken met Jan Terlouw als schrijver, tippen we graag zijn in 2011 verschenen bundel Hoed u voor mensen die iets zeker wetenwaarin Terlouw zijn lezers al de boodschap meegeeft die hij zo hartstochtelijk verkondigde in DWDD: zorg ervoor dat de aarde leefbaar blijft.

Dinsdag 29 november
Twee jaar geleden overleed, zeer onverwachts, de Vlaamse zanger en schrijver Luc de Vos (12 juli 1962 - 29 november 2014). Wij herdenken hem vandaag door zijn in 2009 verschenen roman Het Mensdom uit te roepen tot leestip van de dag.

Maandag 28 november
Afgelopen woensdag werd de NS Publieksprijs uitgereikt aan Stien en Dien, die de auteur Hendrik Groen vertegenwoordigden in het programma DWDD. Pogingen iets van het leven te maken mag zich een jaar lang Boek van het Jaar noemen.

Vrijdag 2 december
Afgelopen dinsdag verkoos het boekenpanel van DWDD Kerstdagen van Jeanette Winterson tot Boek van de Maand. Wij tippen vandaag een andere roman van haar hand, namelijk Het gat in de tijd, haar in 2015 verschenen hertaling van Shakespeare’s The Winter’s Tale.

Dinsdag 22 november
Op dezestiende sterfdag van Roald Dahl herdenken we de meesterlijke auteur door het boek D is van Dahl  uit te roepen tot leestip van de dag. D is van Dahl is geen verhaal over het leven van Roald Dahl. Het is een ABC vol verbazingwekkende avonturen - heel erg grappig en vele waar gebeurd. Alsof je de wereldkampioen verhalen vertellen zelf ontmoet. Een heerlijk boek om in weg te duiken, met - uiteraard - tekeningen van Quentin Blake.

Maandag 21 november
Vandaag als leestip een roman, vertaald uit het Duits, die onze recensent omschrijft als een 'stilistisch meesterwerk': De dood in Rome  van Wolfgang Koeppen.

Woensdag 16 november
The nix, het debuut van de Amerikaanse Nathan Hall, is een van de mustreads van dit najaar. Vuistdik, dus heerlijk om tijdens druilerige avonden 'in te verdrinken'. The nix werd vertaald naar het Nederlands door Dennis Keesmaat.

Dinsdag 15 november
Schrijver, politicus, Commissaris van de Koningin van Gelderland, kernfysicus, vader en echtgenoot Jan Terlouw viert vandaag zijn 85ste verjaardag. Ter gelegenheid van zijn verjaardag verschijnen er twee nieuwe boeken. Een sprookje voor alle leeftijden getiteld Het hebzuchtgas en een novelle Kop uit 't zand. Wij kiezen vandaag als leestip voor De Charmeurhet eerste deel uit de Reders & Reders-serie, die hij samen met zijn dochter Sanne schreef.

Maandag 14 november
Vorige week overleed Helga Ruebsamen op 82-jarige leeftijd. "We treuren om de dood van een van de grootste stilisten en schrijvers van de naoorlogse literatuur", aldus Mizzi van der Pluijm, directeur-uitgever van Atlas Contact. "Helga Ruebsamen wist in haar verhalen en romans als een toverfee de wereld mooier te maken. De werkelijkheid vond ze zelf vaak maar saai. Ze was een verhalenverteller pur sang, met een grote dosis ironie en zelfspot." Haar grote roman Het lied en de waarheid is deels gebaseerd op haar jeugd in het koloniale Indië. Ze ontving voor deze roman de F. Bordewijk Prijs. Voor haar hele oeuvre werd ze in 2001 bekroond met de Annie Romein-prijs en twee jaar later met de Anna Bijns Prijs. Haar laatste publieke optreden vond plaats op 6 maart 2014 bij Hier is...Adriaan van Dis.

Vrijdag 11 november
Martin Michael Driessen heeft de ECI Literatuurprijs gekregen voor zijn verhalenbundel Rivieren. Dit maakte juryvoorzitter Louise Fresco gisteravond bekend in het Theater aan het Spui in Den Haag. Aan de prijs is een bedrag van €50.000 verbonden. Ook Bert Natter, Connie Palmen, Marja Pruis, Tonnus Oosterhoff en Arnon Grunberg waren genomineerd. De jury noemde haar keuze ambitieus, gevarieerd en verrassend.

Woensdag 9 november
Op zijn 57ste verjaardag zetten we de Deense auteur Jens Christian Grøndahl in het zonnetje door zijn laatste roman Portret van een man uit te roepen tot leestip van de dag,

Dinsdag 8 november
De Japans-Engelse auteur Kazuo Ishiguro viert vandaag zijn 62ste verjaardag. Ishiguro verwierf wereldfaam met zijn derde boek De rest van de dag (1989), waarvoor hij tevens de Man Booker Prize ontving. In 1993 werd de roman, waarin een oudere Engelse butler terugkijkt op zijn werkende leven, verfilmd met Anthony Hopkins en Emma Thompson in de hoofdrollen.

Maandag 7 november
Het houtde indringende roman van Jeroen Brouwers uit 2014, wordt verfilmd. Koud in Alaska, het productiehuis van de Vlaamse acteur Wim Opbrouck, heeft de filmrechten gekocht.

Woensdag 3 november
De Libris Geschiedenis Prijs is toegekend aan Elisabeth Leijnse voor haar boek Cécile en Elsa, strijdbare freules. De jury beschrijft het boek als ‘een uitmuntend geschreven levensgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en maatschappijgeschiedenis ineen’. Aan de Libris Geschiedenis Prijs is een bedrag van €20.000 verbonden.

Dinsdag 2 november
Vandaag start Nederland Leest. Nederland Leest zet na tien succesvolle edities niet meer jaarlijks één boek centraal, maar een thema. In 2016 is dat: democratie. De campagne wil Nederland niet alleen aan het lezen zetten, maar ook aan het debatteren. Daarmee sluit Nederland Leest aan bij de functie van de openbare bibliotheek als centrum voor ontmoeting en debat.Wij tippen vandaag de drie boeken die centraal staan: Morten van Anna Levande, Liefde en schaduw van Isabelle Allende en Heer van de vliegen van William Golding.

De boekentips van de afgelopen jaren per maand