Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Winterson, Jeanette - Het gat in de tijd

Discussietips over:

1. Als je (de samenvatting van) The Winter’s Tale hebt gelezen, weet je al hoe het met de personages afloopt. Welke invloed heeft dit op je leesplezier?

2. Shep vindt dat hij om een verkeerde reden het leven van zijn vrouw heeft beëindigd. In hoeverre ben je het met hem eens?

3. Hoe beoordeel je Shep als vader?

4. Hoe denk je over de theorie dat de wereld in gevallen staat is geschapen (p. 80)?

5. Welke betekenis hecht je aan de pauze-tekst over de maan (p. 131-132)?

6. Welke symbolische betekenis heeft het verhaal van de gevallen engel?

7. Wat heeft het voor Pauline betekend dat Tony niet is teruggekeerd?

8. Volgens Pauline heeft Shep juist gehandeld door Perdita te houden. Wat is jouw mening?

9. Welke overeenkomsten en welke verschillen zie je tussen Leo en Xeno?

10. Waar komt Leo’s wantrouwen vandaan en waarom bijt hij er zich zo in vast?

11. Welke overeenkomsten en verschillen zie je tussen het verhaal van Oedipus (vanaf pagina 143) en dat van Perdita?

12. Welke uitspraken over de tijd zijn je bijgebleven? En in hoeverre ben je het met die uitspraken eens?

13. Hoe kijken de verschillende personages tegen de tijd aan?

14. Hoe zou je de relatie tussen Leo, Xeno en MiMi omschrijven?

15. Leo heeft geen zelfmoord gepleegd om zichzelf te straffen (zie pagina 272). Hoe denk je over deze drijfveer?

16. Waarom ontwikkelt de band zich tussen Xeno en zijn zoon Zel zich zoals hij zich ontwikkelt, volgens jou?

17. Wat is er, volgens jou, met MiMi gebeurd na de heftige gebeurtenissen?

18. Autolycus is de enige die dezelfde naam heeft als in de tekst van Shakespeare. Welke betekenis hecht je hieraan?

19. Op welke manieren en met welke betekenissen komt de titel terug in de roman?

20. Hoe vind je het dat Winterson aan het einde in het verhaal inbreekt (vanaf pagina 277)?


Rondom het boek

1. The Winter’s Tale is als hoorspel te beluisteren:

 

2. Op dvd staat de verfilming van Akiva Goldsman (2014), met Colin Farrell, Jessica Brown Findalay en Russell Crowe.

3. De trailer van een toneelverfilming met Judi Dench en Kenneth Brannagh:

4. Jeannette Winterson spreekt zelf kort over haar boek:

5. Op YouTube is de DeLorean te bekijken.

6. Op Sheps verjaardag worden garnalen, krab en sardientjes gegeten. Hier vind je lekkere recepten met garnalen, met krab, met sardientjes.

7. Shep is dol op de muziek van de Marvalettes. Hier vind je verschillende filmpjes van deze groep.

8. Of kijk en luister naar Fly me to the Moon waarop Perdita en Shep dansen.

9. The Separations, de band van Perdita, zingt: The Shoop Shoop Song en en Stay.

10. Shep speelt met Pauline Summertime.


Verder lezen

Hans Bouman. ‘Shakespeare had genoeg van de woedende mannen’. In: de Volkskrant, 24 oktober 2015.

Sofie De Smyter. ‘Shakespeare herschreven’. In: De Morgen, 10 november 2015.

Toef Jaeger. ‘Fietsen is meer iets voor veganisten’. In: NRC Handelsblad, 27 november 2015.

Jeroen Vullings. ‘De Letteren’. In: Vrij Nederland, 4 november 2015.

Christiaan Weijts. ‘Zo tijdloos is Shakespeare dus’. In: De Groene Amsterdammer, 12 november 2015.

Persstemmen

+ ‘The Gap of Time is een humoristische, geslaagde verplaatsing van een overbekend verhaal, dat ondanks het bekende plot spannend blijft. (…) Winterson trekt Shakespeare naar het heden, heeft oog voor de politieke connotatie in zijn werk en laat zien hoe oude klassiekers een blijvende actualiteit houden.’

Toef Jager NRC Handelsblad

+ ‘Wie een kind dat tussen twee vechtende ouders gevangen zit beschrijft 'als een vuurtoren tussen de rotsen en het scheepswrak', die kan er meer dan gewoon “mee door”. Shakespeare is dood, lang leve Shakespeare. En Winterson.’

Sofie De Smyter, De Morgen

+/- ‘Door tamelijk nauw­sluitend de verhaallijnen van Shakespeare te volgen krijgt Wintersons proza een filmische vaart en spanning die we ook nog niet van haar kenden. Er zijn auto­achtervolgingen, gevechten, beschietingen, snelle dialogen, bankbiljetten in koffers… En toch behoudt haar proza de vitale nonchalance en de emotionele intensiteit die we van haar gewend zijn. De shakespeariaanse bedding geeft er meer richting aan en voorkomt dat alles al te zeer buiten de oevers buitelt. Dat gebeurt nu alleen in de essay­achtige slotbladzijden, een minicollege over het originele stuk, die mij iets te uitleggerig aandoen.’

Christiaan Weijts De Groene Amsterdammer


Tips ontwikkeld door Marlene Lunter

Nog geen account?Log in en reageer Volg deze discussie